Att bygga kollektiv intelligens
Intelligent beteende, som utnyttjar teams samlade kompetens, är inte en självklarhet. Att olika kompetenser kommer med olika perspektiv och prioriteringar, och att varje komplex situation är full av alternativa tolkningar, innebär utmaningar för kunskapsintegration mellan individer.
Kollektiv intelligens i team är därför något som teamen måste belysa för sig själva, liksom arbeta för att uppnå och förbättra. Men av någon anledning görs detta sällan systematiskt i organisationer.
Istället förväntar vi oss i de flesta fall att människor engagerar sig i avancerat lagarbete utan någon särskild förberedelse eller stöd. Antingen utgår vi från att alla människor kan och vill arbeta tillsammans, eller att det lagarbete vi får är det bästa vi kan få. Ändå har det länge varit känt att det finns en stor variation i hur team presterar – och att detta kan påverkas. Lag kan prestera mycket bättre, men också mycket sämre, än enskilda individer.
Arbetet måste ske inom teamen
En stor del av variationen i teamprestationer förklaras av faktorer som ligger inom teamens och dess medlemmars kontroll, såsom: kommunikationsmönster, psykologisk säkerhet, defensiva beteenden, implicit koordination, uppmärksam interaktion etc; Fenomen som är ett resultat av interaktion och relationer mellan teammedlemmar. Det betyder att processen att integrera kunskap i team är något vi kan påverka, men att det i första hand är inom teamen själva detta arbete måste ske.
Våra teorier och hypoteser inom området kollektiv intelligens bygger på att tillhandahålla stöd både för team och för individer att utveckla sin samarbetsskicklighet. För organisationer har vi utvecklat så väl en arkitektur för kollektiv intelligens som möjligheten att identifiera hur organisationens styrformer kan utvecklas och anpassas för att mobilisera intelligens på teamnivå.
Varför behövs en strategi för kollektiv förmåga? Medverkande: Gunnar Westling och Andreas Werr. Inspelat av Partsrådet. Ca 29 minuter.